Učitelství pro 2. stupeň ZŠ / pro SŠ
Pojetí studia je významně ovlivněno strukturovaným modelem přípravy budoucích učitelů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. V bakalářském studiu je kladen důraz na oborovou přípravu v rámci studované aprobace. Těžiště praktické přípravy na učitelskou profesi je až v navazujícím magisterském studiu.
Důležité dokumenty
Pedagogické praxe v akademickém roce 2023 - 2024 | ||||||
II. | 1. r. nMgr. | PR1E | ZS | 8. 10. 2024 – 17. 12. 2024 | úterý | 1 student |
2 studenti | ||||||
II. | 1. r. nMgr. | PR2E | LS | 18. 2. 2025 – 13. 5. 2025 | úterý | 1 student |
2 studenti | ||||||
II. | 2. r. nMgr. | SPZE | ZS | 9. 9. 2024 – 11. 10. 2024 | 5 týdnů | |
3 týdny | ||||||
2 týdny |
Prezenční forma studia - bakalářské
ZS, LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PEP-B)
Předmět Pedagogické praktikum lze plnit jak v ZS - průběžná forma (kroužky, AP, sportovní kluby, ŠD), tak v LS - souvislá forma (letní pobytové, příměstské tábory, soustředění, školy v přírodě).
PEP - registrační karta
Žádost o realizaci praxe
Potvrzení o provedení pedagogické praxe
Ukázky výstupů z praxe:
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE - povinná praxe (ASP-B)
Studenti se prostřednictvím asistenční činnosti seznamují s charakterem práce v ZŠ, pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v ZŠ z hlediska činnosti učitele, žáků a sledují jejich vzájemnou interakci. Učí se individuálně přistupovat k jednotlivým žákům, reflektovat a sebereflektovat.
ASP-B POKYNY
ASP-B žádost
ASP-B potvrzení o provedení pedagogické praxe
ASP-B nabídka asistencí ve třídě
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (VPPV)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Formou skupinových návštěv se studenti seznamují s reálnými podmínkami vybraných povolání.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (UPPE)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
Prezenční forma studia - magisterské
ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (PR1E)
TERMÍN: 8. 10. - 17. 12. 2024 (úterý)
Na průběžnou pedagogickou praxi v ZS jsou zařazeni studenti, kteří byli přijati do 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Nástroj ČJ, nástroj FY, nástroj IF, nástroj MA, nástroj SJ, nástroj AJ, nástroj DJ, nástroj CH, nástroj NJ ,nástroj OV, nástroj TV, nástroj ZE, nástroj PŘ
Videonahrávky na praxích - zásady
LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (PR2E)
TERMÍN: 18. 2. - 13. 5. 2025 (úterý)
Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (SPZE)
TERMÍN: 9. 9. 2024 - 11. 10. 2024
Souvislá pedagogická praxe SPZE je završující formou praktické přípravy studentů učitelství a má komplexní charakter. Studenti realizují praxi podle studované aprobace 5 týdnů na jedné škole nebo 3 týdny na ZŠ a 2 týdny SŠ.
Student praktikant - údaje o praxi
Kombinovaná forma studia - bakalářské
ZS,LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PEP-B)
Pedagogické praktikum je ve studijním plánu zařazeno v letním semestru 1. ročníku, ale jeho plnění je třeba zahájit již v říjnu (plnění průběžnou formou). V květnu - červnu je udělován zápočet za absolvování praktika průběžnou formou, v srpnu - září je udělován zápočet za plnění souvislou formou (termíny budou vypsány na STAGu).
Potvrzení o provedení pedagogické praxe
Ukázky výstupů z praxe
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE (ASP-B)
Pro studenty kombinované formy studia platí stejné pokyny jako pro studenty prezenčního studia (viz výše)
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (VPP-B)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Studenti kombinované formy studia si školy domlouvají sami v místě svého bydliště.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (UPP-B)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
ZS,LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PEP-B)
Pedagogické praktikum je ve studijním plánu zařazeno v letním semestru 1. ročníku, ale jeho plnění je třeba zahájit již v říjnu (plnění průběžnou formou). V květnu - červnu je udělován zápočet za absolvování praktika průběžnou formou, v srpnu - září je udělován zápočet za plnění souvislou formou (termíny budou vypsány na STAGu).
Potvrzení o provedení pedagogické praxe
Ukázky výstupů z praxe
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE (ASP-B)
Pro studenty kombinované formy studia platí stejné pokyny jako pro studenty prezenčního studia (viz výše)
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (VPP-B)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Studenti kombinované formy studia si školy domlouvají sami v místě svého bydliště.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (UPP-B)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
Kombinovaná forma studia - magisterské
ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (PR1E)
Termín: 8. 10. -17. 12. 2024
PR1E je zaměřena předmětově, zejména na výuku v aprobačních předmětech a s ní spojenou přípravu na vyučovací hodiny, jejich analýzu a reflexi, dále na náslechy a případně na další učitelské aktivity (opravování, příprava pomůcek, dozory apod.). Student tráví v určené škole po domluvě s cvičným učitelem celé dopoledne.
LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (PR2E)
TERMÍN: 18. 2. - 13. 5. 2025
Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok.
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (SPZE)
TERMÍN: 9. 9. 2024 - 11. 10. 2024
Pro studenty v kombinované formě studia platí stejná pravidla plnění SPZE jako pro studenty v prezenční formě studia. Studenti, kteří pracují na pozici učitele, plní praxi na své škole. Studenti, kteří pracují mimo školství si domluví praxi na ZŠ v místě svého bydliště.
Výstupy z praxe a počet splněných náslechů a odučených hodin jsou stejné jako u prezenčního studia. Specifické úkoly k praxi zadávají oboroví didaktic
Student praktikant - údaje o praxi