Studium učitelství pro 1.stupeň není strukturované, systém pregraduální přípravy je ucelený. Základní charakteristikou praktické části je propojenost teorie a praxe.
Důraz je kladen na:
Časová dotace: 5. 10. 2022 - 21. 12. 2022 - každá středa
Předmět seznamuje studenty formou cvičení s projektováním a realizací výuky, s malými formami pedagogického výzkumu (pozorování, dotazník, anketa). Přispívá ke kompetenci projektovat, plánovat a diagnostikovat. Studenti absolvují besedy s pracovníky konkrétních školských zařízení a v rámci náslechů se učí reflektovat a analyzovat vyučovací hodinu a jednotlivé aktivity při vyučovacím procesu.
Cílem předmětu je analýza školské praxe a školské soustavy v ČR a reflektivní pojetí náslechů na vybraných fakultních a spolupracujících školách.
Časová dotace: 22. 5. 2023 - 2. 6 2023, souvislá forma
Cíl: předmět seznamuje studenty se specifiky preprimárního školství s akcentem na přechod do primárního vzdělávání a diferenciací přístupu k dětem s individuálními potřebami již v MŠ
Činnosti studentů: studenti se prostřednictvím asistenční činnosti seznamují se specifiky práce v předškolní třídě MŠ. Pozorují, analyzují a reflektují výchovně-vzdělávací práci z hlediska učitele a dětí, sledují jejich vzájemnou interakci. Studenti jsou nejen asistenty, ale připravují a realizují i vlastní mikrovýstupy (didaktická hra, práce s pracovním listem, …), pomáhají učiteli s přípravou aktivit, výrobou pomůcek, při dohledu nad dětmi, provádějí průběžné sebehodnocení podle nástroje pro sebehodnocení a hodnocení studentů.
Povinnosti k udělení zápočtu:
Časová dotace: každý čtvrtek od 29. 9. 2022 - 22. 12. 2022
Náslechová praxe s reflexí blíže seznamuje s jednotlivými atributy ve vyučovacím procesu. Studenti na základě náslechů a mikrovýstupů společně reflektují důležité jevy ve výuce. Předmět cílí na reflektivní pojetí praxí, kdy studenti se jeden týden (čtvrtek) účastní výuky ve fakultních školách a druhý týden sdílejí a reflektují shlédnutou výuku s přípravou na další náslechy v rámci seminářů na fakultě.
SEZNAMOVÁNÍ S CHARAKTEREM PRÁCE: náslechy, asistentské činnosti, příprava a odučení každý týden jednoho mikrovýstupu, pokračování ve vedení pedagogických deníků
Povinnosti k uzavření zápočtu:
Pravidelná účast na praxi
Popis základní školy a dané třídy
Odevzdání 10 náslechových archů s refexemi jednotlivých hodin
Odevzdání 3 příprav na mikrovýstupy s reflexemi
Odevzdání hodnotícího výkazu od cvičné učitelky/učitele
Zhodnocení přínosu praxe a sebe jako asistenta ve výuce (A4)
Časová dotace PR1-Z: každé úterý 4 vyučovací hodiny od 28. 2. 2023 - 30. 5. 2023 studenti tráví v přidělené ZŠ
Činnosti studentů: náslechy, pozorování a reflexe vyučovacích jednotek, asistentské činnosti, příprava a realizace částí vyučovacích hodin, pomoc učiteli s přípravou aktivit, výrobou pomůcek, při dozorech, průběžné sebehodnocení podle nástroje pro sebehodnocení a hodnocení studentů
PR1-Z Příprava na vyučování - ukázka
Časová dotace: 27. 9. 2022 - 20. 12. 2022
Každé úterý 4 vyučovací hodiny studenti realizují praxe ma přidělené základní škole.
Studenti se seznamují s charakterem práce v 1. třídě, pozorují práci učitele v adaptačním období, asistují při výuce, realizují vyučovací hodiny, seznamují se s administrativou.
Předmět Oborová didaktika v praxi se bude z velké části zaměřovat na vyučovací předměty výchovného charakteru, kde bude akcentována motivace a mezipředmětové vztahy, předmět zaštiťuje Katedra primárního vzdělávání se zapojením oborových didaktiků z dané katedry.
Časová dotace: 3. 10. - 14. 10. 2022
Časová dotace: 6 týdnů, 24. 4. 2023 - 2. 6. 2023
Časová dotace: 3. 10. 2022 - 14. 10. 2022
Studenti si v rámci Specializační praxe zvnitřňují metodické principy svých specializačních předmětů.
Praxi realizují souvisle dva týdny na fakultních školách v Liberci nebo místě jejich bydliště.
Předmět UPP-Z je zařazen do zimního semestru 1. ročníku.
Tento předmět je pomyslnou vstupní bránou do pedagogických praxí, které budou provázet studenty učitelství v celém průběhu studia. Předmět je spojnicí mezi teoretickými disciplínami a praxí.
Studenti si v seminární formě (v jednom půldenním setkání) ujasní specifika českého školského systému a pojetí vzdělávání v ČR, seznámí se se specifiky vzdělávání v různých typech institucí tvořících český školský systém, budou diskutovat o vybraných výchovných problémech a pedagogických jevech. Součástí práce v semináři je také analýza vzdělávacích programů (RVP, ŠVP).
Výstupem tohoto předmětu je semestrální práce reflektující témata ze semináře (analýza školské instituce, aktuální problémy českého školství).
Studenti jsou v semináři instruováni k založení pedagogického portfolia, které budou dále rozšiřovat v průběhu dalších praxí a předkládat v závěru studia u státních závěrečných zkoušek.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis).
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
Předmět ASP-Z je standardně zařazen do letního semestru 1. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ PŘEDCHOZÍ PRAXE (UPP-Z)!
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky preprimárního školství s důrazem na přechod dětí do primárního vzdělávání. Studenti se také seznámí s průběhem zápisu do 1. ročníku základní školy a s problematikou školní zralosti a připravenosti.
Studenti se dva dny v průběhu LS prostřednictvím asistenční činnosti seznamují s charakterem práce v MŠ. Studenti sledují práci předškolních pedagogů a diferenciaci jejich přístupu k dětem s individuálními potřebami. Pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v MŠ z hlediska činnosti učitele i dětí a sledují jejich vzájemnou interakci. Studenti se zúčastní zápisu do 1. ročníku základní školy a pozorují činnosti pedagogů, dětí i spolupráci s rodiči.
Výstupem této části praxe je semestrální práce.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části praktické přípravy jsou ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis). Rolovat dolů pod předmět UPP-Z.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e-learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
na základě odevzdané semestrální práce, odevzdaných výstupů z praxe dle požadavků a předložení potvrzení ředitele mateřské školy o absolvovaných hodinách praxe nebo o zaměstnání v MŠ.
V případě potřeby se s problémy či dotazy obracejte na didaktičku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
Předmět NSP-Z je standardně zařazen do zimního semestru 2. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Základem této části praktické přípravy jsou hospitační (náslechové) a asistenční činnosti (práce s jednotlivými žáky dle pokynů vedoucí učitelky/vedoucího učitele). Studenti již také absolvují vyučovací pokusy v části vyučovací hodiny – mikrovýstupy.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia. Studenti se při zápočtu prokazují potvrzením ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis). Rolovat dolů pod předměty UPP-Z a ASP-Z.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
Předmět PR1-Z je standardně zařazen do letního semestru 2. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Předmět seznamuje studenty s organizací vyučování na 1. stupni ZŠ, se strukturou vyučovací jednotky a se styly práce učitele. Základem této části praktické přípravy jsou hospitační činnosti a první vyučovací pokusy v celých vyučovacích hodinách českého jazyka a matematiky.
V průběhu praxe si studenti upevní dovednosti v oblastech plánování výuky a pedagogické komunikace, získají další poznatky v oblasti problematiky ověřování znalostí a hodnocení, prakticky si vyzkouší další vyučovací metody včetně didaktických her. K zápočtu studenti předloží náslechové záznamy a přípravy s reflexemi podle požadavků.
Výstupem této části praxe je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia.
Studenti plní požadavky praktické přípravy v různých kategoriích podle svého pracovního zařazení.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části praktické přípravy jsou ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis). Rolovat dolů pod předměty UPP-Z, ASP-Z a NSP-Z.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e-learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
na základě odevzdané semestrální práce, odevzdaných výstupů z praxe dle požadavků, předložení vyplněného nástroje sebehodnocení a předložení potvrzení ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (a jejím rozsahu) nebo o absolvované praxi.
V případě potřeby se s problémy či dotazy obracejte na didaktičku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
Předmět PRPPK je standardně zařazen do zimního semestru 3. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Základem této části praktické přípravy jsou hospitační činnosti a celodenní výuka ve všech vyučovacích předmětech. V průběhu praxe student vypracovává podrobné přípravy pro všechny vyučované hodiny a osvojuje si dovednosti práce se vzdělávacími dokumenty, učebnicí, reflexe výuky a sebereflexe.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia. Studenti se při zápočtu prokazují potvrzením ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
Informace k předmětu poskytne Katedra primárního vzdělávání
AKTUALIZACE POŽADAVKŮ NA PRAXE - SRPEN 2022
Předmět SPP1K je standardně zařazen do zimního semestru 4. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Základem této části praktické přípravy je souvislé absolvování min. 1 týdne praxe. Praktikant vykonává všechny učitelské činnosti v průběhu celého vyučovacího dne, projektuje výuku a provádí záznamy o průběhu své činnosti, v průběhu praxe si osvojuje dovednosti pro didaktickou analýzu učiva.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia. Studenti se při zápočtu prokazují potvrzením ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe Mgr. Radmilu Hostašovou (
Předmět SPP2K je standardně zařazen do letního semestru 4. ročníku.
Podmínkou plnění této části praktické přípravy je absolvování všech předchozích částí (UPPMK, PK1K, PK2K, UPRK, PRPPK, VYPK, SPP1K).
Základem této části praktické přípravy je souvislé absolvování minimálně jednoho týdne praxe. Studenti vykonávají všechny učitelské činnosti v průběhu celého vyučovacího dne. V rámci praxe vypracují, zrealizují a reflektují jeden výukový projekt.
Studenti plní požadavky praktické přípravy v různých kategoriích podle svého pracovního zařazení. Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
V průběhu praxe si studenti upevní dovednosti v oblastech plánování projektové výuky a získají další poznatky v oblasti problematiky kooperativního učení a motivace žáků, prakticky si vyzkouší projektové vyučovací metody.
Výstupem této části praxe je vypracovaná semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia.
Předmět bude uzavřen na zápočtové konzultaci udělením zápočtu na základě odevzdané semestrální práce, odevzdaných výstupů z praxe dle požadavků, předložení vyplněného nástroje sebehodnocení a předložení potvrzení ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (a jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části praktické přípravy jsou ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL – ve složce Souvislá praxe 2 (inovace).
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e-learningovém kurzu.
V případě potřeby se s problémy či dotazy obracejte na didaktičku praxe Mgr. Radmilu Hostašovou– Oddělení pedagogické praxe (OPP budova G, 4. patro,
AKTUALIZACE POŽADAVKŮ NA PRAXE - SRPEN 2022
Předmět SPPRK je standardně zařazen do zimního semestru 5. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Předmětem této závěrečné praxe, která završuje celou praktickou přípravu, je výuka ve specializačních předmětech nebo práce se žáky se specifickými poruchami učení (podle vaší specializace).
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL.
Výstupem této části praxe jsou vzorové přípravy s reflexemi z výuky vašeho specializačního předmětu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru (na základě odevzdaného pedagogického portfolia, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe Mgr. Radmilu Hostašovou (
Adresa: Oddělení pedagogické praxe FP TUL
Univerzitní náměstí 1410/1, Liberec 461 17
Telefon: +420 48 535 2855
E-mail:
Úřední hodiny: Po-Pá 9:00 - 15:00