Učitelství pro 1. stupeň
Studium učitelství pro 1.stupeň není strukturované, systém pregraduální přípravy je ucelený. Základní charakteristikou praktické části je propojenost teorie a praxe.
Důraz je kladen na:
- rozvoj sociálně komunikativních a didaktických dovedností
- realizace prvních učitelských pokusů
- pozorování, popis a analýza činností učitele a žáků, metod a
- forem práce, klima a komunikace ve třídě
- syntéza poznatků a praktických zkušeností
- hledání vlastní učitelské identity
- vytvoření vlastního pojetí vyučování
Důležité dokumenty
- Nástroj pro sebehodnocení a hodnocení studentů na pedagogické praxi (SP1-Z, SP2-Z, SP3-Z)
- Nástroj obecný (NSP-Z, PR1-Z, PR2-Z)
- Příprava vyučovací hodiny - struktura
- Příprava na vyučovací hodinu matematiky a její aplikace - VZOR
- Témata projektového vyučování
- Pedagogické portfolio - SZZ
- Žádost - formulář
Pedagogické praxe v akademickém roce 2024 -2025 | |||||
Stupeň | Ročník | Předmět (praxe) | Semestr | Termín | Den |
I. | 1. r. | UP1-Z | ZS | 18. 9. 2024 – 18. 12. 2024 | středa |
I. | 1. r. | UP2-Z | LS | 13. 2. 2025– 15. 5. 2025 | čtvrtek |
I. | 2. r. | NSP-Z | ZS | 19. 9. 2024 – 19. 12. 2024 | čtvrtek |
I. | 2. r. | PR1-Z | LS | 11. 2. 2025 – 13. 5. 2025 | úterý |
I. | 3. r. | PR2-Z | ZS | 17. 9. 2024 – 17. 12. 2024 | úterý |
I. | 3. r. | PDPX | LS | Oborová didaktika v praxi - KPV | |
I. | 4. r. | SP1-Z | ZS | 16. 9. 2024 – 327. 9. 2024 | |
I. | 4. r. | SP2-Z | LS | 7. 4. 2025 – 16. 5. 2025 | |
I. | 5. r. | SP3-Z | ZS | 16. 9. 2024 – 11. 10. 2024 |
Prezenční forma studia
ZS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (UP1-Z)
Časová dotace: 18. 9. - 18. 12. 2024 - každá středa
Předmět seznamuje studenty formou cvičení s projektováním a realizací výuky, s malými formami pedagogického výzkumu (pozorování, dotazník, anketa). Přispívá ke kompetenci projektovat, plánovat a diagnostikovat. Studenti absolvují besedy s pracovníky konkrétních školských zařízení a v rámci náslechů se učí reflektovat a analyzovat vyučovací hodinu a jednotlivé aktivity při vyučovacím procesu.
Cílem předmětu je analýza školské praxe a školské soustavy v ČR a reflektivní pojetí náslechů na vybraných fakultních a spolupracujících školách.
ZS - NÁSLECHOVÁ PRAXE - NSP-Z
Časová dotace: každý čtvrtek od 19. 9. 2024 - 19. 12. 2024
Náslechová praxe s reflexí blíže seznamuje s jednotlivými atributy ve vyučovacím procesu. Studenti na základě náslechů a mikrovýstupů společně reflektují důležité jevy ve výuce. Předmět cílí na reflektivní pojetí praxí, kdy studenti se jeden týden (čtvrtek) účastní výuky ve fakultních školách a druhý týden sdílejí a reflektují shlédnutou výuku s přípravou na další náslechy v rámci seminářů na fakultě.
SEZNAMOVÁNÍ S CHARAKTEREM PRÁCE: náslechy, asistentské činnosti, příprava a odučení každý týden jednoho mikrovýstupu, pokračování ve vedení pedagogických deníků
LS - PRŮBĚŽNÁ PRAXE 1-PR1-Z
Časová dotace PR1-Z: každé úterý od 11. 2. 2025 - 13. 5. 2025
Činnosti studentů: náslechy, pozorování a reflexe vyučovacích jednotek, asistentské činnosti, příprava a realizace částí vyučovacích hodin, pomoc učiteli s přípravou aktivit, výrobou pomůcek, při dozorech, průběžné sebehodnocení podle nástroje pro sebehodnocení a hodnocení studentů
PR1-Z Příprava na vyučování - ukázka
ZS - PRŮBĚŽNÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (PR2-Z)
Časová dotace: 17. 9. 2024 - 17. 12. 2024
Každé úterý 4 vyučovací hodiny studenti realizují praxe ma přidělené základní škole.
Studenti se seznamují s charakterem práce v 1. třídě, pozorují práci učitele v adaptačním období, asistují při výuce, realizují vyučovací hodiny, seznamují se s administrativou.
LS - OBOROVÁ DIDAKTIKA V PRAXI
Předmět Oborová didaktika v praxi se bude z velké části zaměřovat na vyučovací předměty výchovného charakteru, kde bude akcentována motivace a mezipředmětové vztahy, předmět zaštiťuje Katedra primárního vzdělávání se zapojením oborových didaktiků z dané katedry.
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE 1 (SP1-Z)
Časová dotace: 16. 9. 2024 - 27. 9. 2024
- Studenti se již zapojí do všech aktivit ve škole a v dané třídě (min.4h/denně)
- Absolvují 10 náslechů v různých předmětech a odučí min.15 vyučovacích hodin, splní úkoly dané didaktikem praxe
LS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE 2 (SP2-Z)
Časová dotace: 6 týdnů, 7. 4. 2025 - 16. 5. 2025
ZS - SOUVISLÁ PRAXE SP3-Z
Časová dotace: 16. 9. 2024 - 11. 10. 2024
Souvislá praxe SP3-Z seznamuje studenty se specifiky práce v 1. třídě, s adaptačním obdobím dětí při přechodu z preprimárního do primárního vzdělávání.
Studenti dva týdny pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v 1. třídě z hlediska činnosti učitele, dětí a sledují jejich vzájemnou interakci, utváření kolektivu.
Druhou část praxe studenti již absolvují v roli učitele, získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování 1. třídy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti.
Kombinovaná forma studia
ZS – Úvod do pedagogické praxe (UPP-Z)
Předmět UPP-Z je zařazen do zimního semestru 1. ročníku.
Tento předmět je pomyslnou vstupní bránou do pedagogických praxí, které budou provázet studenty učitelství v celém průběhu studia. Předmět je spojnicí mezi teoretickými disciplínami a praxí.
Studenti si v seminární formě (v jednom půldenním setkání) ujasní specifika českého školského systému a pojetí vzdělávání v ČR, seznámí se se specifiky vzdělávání v různých typech institucí tvořících český školský systém, budou diskutovat o vybraných výchovných problémech a pedagogických jevech. Součástí práce v semináři je také analýza vzdělávacích programů (RVP, ŠVP).
Výstupem tohoto předmětu je semestrální práce reflektující témata ze semináře (analýza školské instituce, aktuální problémy českého školství).
Studenti jsou v semináři instruováni k založení pedagogického portfolia, které budou dále rozšiřovat v průběhu dalších praxí a předkládat v závěru studia u státních závěrečných zkoušek.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis).
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
ZS - NÁSLECHOVÁ PRAXE S REFLEXÍ (NSP-Z)
Předmět NSP-Z je standardně zařazen do zimního semestru 2. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Základem této části praktické přípravy jsou hospitační (náslechové) a asistenční činnosti (práce s jednotlivými žáky dle pokynů vedoucí učitelky/vedoucího učitele). Studenti již také absolvují vyučovací pokusy v části vyučovací hodiny – mikrovýstupy.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia. Studenti se při zápočtu prokazují potvrzením ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis). Rolovat dolů pod předměty UPP-Z a ASP-Z.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
LS - PRŮBĚŽNÁ PRAXE 1 (PR1-Z)
Předmět PR1-Z je standardně zařazen do letního semestru 2. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Předmět seznamuje studenty s organizací vyučování na 1. stupni ZŠ, se strukturou vyučovací jednotky a se styly práce učitele. Základem této části praktické přípravy jsou hospitační činnosti a první vyučovací pokusy v celých vyučovacích hodinách českého jazyka a matematiky.
V průběhu praxe si studenti upevní dovednosti v oblastech plánování výuky a pedagogické komunikace, získají další poznatky v oblasti problematiky ověřování znalostí a hodnocení, prakticky si vyzkouší další vyučovací metody včetně didaktických her. K zápočtu studenti předloží náslechové záznamy a přípravy s reflexemi podle požadavků.
Výstupem této části praxe je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia.
Studenti plní požadavky praktické přípravy v různých kategoriích podle svého pracovního zařazení.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části praktické přípravy jsou ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Primární vzdělávání – Učitelství pro NŠ - kombinovaná forma studia - Praxe - učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nadpis). Rolovat dolů pod předměty UPP-Z, ASP-Z a NSP-Z.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e-learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
na základě odevzdané semestrální práce, odevzdaných výstupů z praxe dle požadavků, předložení vyplněného nástroje sebehodnocení a předložení potvrzení ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (a jejím rozsahu) nebo o absolvované praxi.
V případě potřeby se s problémy či dotazy obracejte na didaktičku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
ZS - PRŮBĚŽNÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (PR2-Z)
Předmět PRPPK je standardně zařazen do zimního semestru 3. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Základem této části praktické přípravy jsou hospitační činnosti a celodenní výuka ve všech vyučovacích předmětech. V průběhu praxe student vypracovává podrobné přípravy pro všechny vyučované hodiny a osvojuje si dovednosti práce se vzdělávacími dokumenty, učebnicí, reflexe výuky a sebereflexe.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia. Studenti se při zápočtu prokazují potvrzením ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.
LS - Oborová didaktika v praxi
Informace k předmětu poskytne Katedra primárního vzdělávání
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE 1 (SP1-Z)
AKTUALIZACE POŽADAVKŮ NA PRAXE - SRPEN 2022
Předmět SPP1K je standardně zařazen do zimního semestru 4. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Základem této části praktické přípravy je souvislé absolvování min. 1 týdne praxe. Praktikant vykonává všechny učitelské činnosti v průběhu celého vyučovacího dne, projektuje výuku a provádí záznamy o průběhu své činnosti, v průběhu praxe si osvojuje dovednosti pro didaktickou analýzu učiva.
Výstupem této části praxe (a všech dalších) je semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia. Studenti se při zápočtu prokazují potvrzením ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL.
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru pak prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e- learningovém kurzu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru
(na základě odevzdané semestrální práce, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe Mgr. Radmilu Hostašovou (
LS – SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE 2 (SP2-Z)
Předmět SPP2K je standardně zařazen do letního semestru 4. ročníku.
Podmínkou plnění této části praktické přípravy je absolvování všech předchozích částí (UPPMK, PK1K, PK2K, UPRK, PRPPK, VYPK, SPP1K).
Základem této části praktické přípravy je souvislé absolvování minimálně jednoho týdne praxe. Studenti vykonávají všechny učitelské činnosti v průběhu celého vyučovacího dne. V rámci praxe vypracují, zrealizují a reflektují jeden výukový projekt.
Studenti plní požadavky praktické přípravy v různých kategoriích podle svého pracovního zařazení. Studentům, kteří již vyučují na 1. stupni, je jejich výuka uznávána jako absolvování praxe.
V průběhu praxe si studenti upevní dovednosti v oblastech plánování projektové výuky a získají další poznatky v oblasti problematiky kooperativního učení a motivace žáků, prakticky si vyzkouší projektové vyučovací metody.
Výstupem této části praxe je vypracovaná semestrální práce, která je zároveň součástí postupně vznikajícího pedagogického portfolia.
Předmět bude uzavřen na zápočtové konzultaci udělením zápočtu na základě odevzdané semestrální práce, odevzdaných výstupů z praxe dle požadavků, předložení vyplněného nástroje sebehodnocení a předložení potvrzení ředitele školy o výuce na 1. stupni ZŠ (a jejím rozsahu) nebo o absolvovaných hodinách praxe.
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části praktické přípravy jsou ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL – ve složce Souvislá praxe 2 (inovace).
Studenti jsou povinni se na začátku semestru seznámit s požadavky k absolvování praxe, v průběhu semestru prostudovat všechny připravené materiály a řídit se pokyny v příslušném e-learningovém kurzu.
V případě potřeby se s problémy či dotazy obracejte na didaktičku praxe Mgr. Radmilu Hostašovou - Centrum pedagogické praxe pedagogické praxe (CPP budova G, 4. patro,
ZS - SPECIALIZAČNÍ PRAXE (SPPRK)
AKTUALIZACE POŽADAVKŮ NA PRAXE - SRPEN 2022
Předmět SPPRK je standardně zařazen do zimního semestru 5. ročníku.
PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ VŠECH PŘEDCHOZÍCH PRAXÍ !
Předmětem této závěrečné praxe, která završuje celou praktickou přípravu, je výuka ve specializačních předmětech nebo práce se žáky se specifickými poruchami učení (podle vaší specializace).
Podrobné informace, studijní materiály a pokyny k absolvování této části jsou připraveny ve stejnojmenném kurzu v elektronickém studijním prostředí https://elearning.fp.tul.cz/ v sekci Pedagogika a psychologie – Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL.
Výstupem této části praxe jsou vzorové přípravy s reflexemi z výuky vašeho specializačního předmětu.
Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru (na základě odevzdaného pedagogického portfolia, příprav s reflexemi, nástroje pro sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studenta na pedagogické praxi a potvrzení o výuce či absolvované praxi).
V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe Mgr. Radmilu Hostašovou (