Učitelství pro 2. stupeň ZŠ / pro SŠ
Pojetí studia je významně ovlivněno strukturovaným modelem přípravy budoucích učitelů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. V bakalářském studiu je kladen důraz na oborovou přípravu v rámci studované aprobace. Těžiště praktické přípravy na učitelskou profesi je až v navazujícím magisterském studiu.
Důležité dokumenty
Pedagogické praxe v akademickém roce 2023 - 2024 | ||||||
II. | 1. r. nMgr. | PR1E | ZS | 10. 10. 2023 – 19. 12. 2023 | úterý | 1 student |
2 studenti | ||||||
II. | 1. r. nMgr. | PR2E | LS | 20. 2. 2024 – 21. 5. 2024 | úterý | 1 student |
2 studenti | ||||||
II. | 2. r. nMgr. | SPZE | ZS | 11. 9. 2023 – 13. 10. 2023 | 5 týdnů | |
3 týdny | ||||||
2 týdny |
Prezenční forma studia - bakalářské
ZS, LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PEP-B)
Předmět Pedagogické praktikum lze plnit jak v ZS - průběžná forma (kroužky, AP, sportovní kluby, ŠD), tak v LS - souvislá forma (letní pobytové, příměstské tábory, soustředění, školy v přírodě).
Nabídka praxí - asistence v ZŠ, ŠD
PEP-B registrační karta
Žádost o realizaci praxe
Potvrzení o provedení pedagogické praxe
Ukázky výstupů z praxe:
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE - povinná praxe (ASP-B)
Studenti se prostřednictvím asistenční činnosti seznamují s charakterem práce v ZŠ, pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v ZŠ z hlediska činnosti učitele, žáků a sledují jejich vzájemnou interakci. Učí se individuálně přistupovat k jednotlivým žákům, reflektovat a sebereflektovat.
ASP-B POKYNY
ASP-B žádost
ASP-B potvrzení o provedení pedagogické praxe
ASP-B nabídka asistencí ve třídě
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (VPPV)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Formou skupinových návštěv se studenti seznamují s reálnými podmínkami vybraných povolání.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (UPPE)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
Prezenční forma studia - magisterské
ZS- PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (PR1E)
TERMÍN: 10. 10. 2023 - 19. 12. 2023
Na průběžnou pedagogickou praxi v ZS jsou zařazeni studenti, kteří byli přijati do 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
NÁSTROJE ČJ, MA, AJ, DJ, CH, NJ, OV, TV, ZE, PŘ, FY, IF, ŠJ
Videonahrávky na praxích - zásady
LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (PR2E)
TERMÍN: 20. 2. 2024 - 21. 5. 2024 (úterý)
Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (SPZE)
TERMÍN: 9. 9. 2024 - 11. 10. 2024
Souvislá pedagogická praxe SPZE je završující formou praktické přípravy studentů učitelství a má komplexní charakter. Studenti realizují praxi podle studované aprobace 5 týdnů na jedné škole nebo 3 týdny na ZŠ a 2 týdny SŠ.
Student praktikant - údaje o praxi
Kombinovaná forma studia - bakalářské
ZS,LS - PEDAGOGICKÉ PRAKTIKUM (PEP-B)
Pedagogické praktikum je ve studijním plánu zařazeno v letním semestru 1. ročníku, ale jeho plnění je třeba zahájit již v říjnu (plnění průběžnou formou). V květnu - červnu je udělován zápočet za absolvování praktika průběžnou formou, v srpnu - září je udělován zápočet za plnění souvislou formou (termíny budou vypsány na STAGu).
PEP-B nabídka praxí-asistence v ZŠ, ŠD
Potvrzení o provedení pedagogické praxe
Ukázky výstupů z praxe
ZS, LS - ASISTENČNÍ PRAXE (ASP-B)
Pro studenty kombinované formy studia platí stejné pokyny jako pro studenty prezenčního studia (viz výše)
ZS - VYBRANÉ PRAKTICKÉ PROBLÉMY VÝCHOVY (VPP-B)
Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studia.
V průběhu semestru studenti navštíví různá školská zařízení-např. ZŠ pro sluchově postižené, soukromou ZŠ Doctrina, Výchovný ústav a dětský domov se školou v Chrastavě nebo ZŠ pro tělesně postižené.
Studenti kombinované formy studia si školy domlouvají sami v místě svého bydliště.
Aktivity: seminární formy + terénní praktika
Témata:
- Výchovně vzdělávací soustava ČR + komparace se zahraničními systémy
- Obecná problematika školství
- Speciální školy a výchovné instituce, školy a školská zařízení
- Problematika základního školství, reformy, RVP
- Profese pedagoga, učitele
- Vybrané výchovné problémy (komunikace, motivace, sociálně nežádoucí jevy, kázeň, žáci se specifickými výchovnými potřebami apod.)
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Malé výzkumné formy
- Náslechové aktivity, analýza, reflexe
LS - ÚVOD DO PEDAGOGICKÉ PRAXE (UPP-B)
Úvod do pedagogické praxe má funkci uvedení studentů do školského terénu a získání základních dovedností v oblasti pozorování, hodnocení, analýzy a reflexe psychodidaktických jevů. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy „zprostředkování“ vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy.
Kombinovaná forma studia - magisterské
ZS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 1 pro ZŠ/SŠ (PR1E)
Termín: 10. 10. 2023 - 19. 12. 2023
PR1E je zaměřena předmětově, zejména na výuku v aprobačních předmětech a s ní spojenou přípravu na vyučovací hodiny, jejich analýzu a reflexi, dále na náslechy a případně na další učitelské aktivity (opravování, příprava pomůcek, dozory apod.). Student tráví v určené škole po domluvě s cvičným učitelem celé dopoledne.
LS - PRAXE PRŮBĚŽNÁ 2 pro ZŠ/SŠ (PR2E)
TERMÍN: 20. 2. 2024 - 21. 5. 2024
Na průběžnou pedagogickou praxi v LS jsou zařazeni studenti, kteří úspěšně absolvovali praxi v zimním semestru (zápočet za ZS). Studenti, kteří za ZS nemají zápočet, případně nesplnili další studijní povinnosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování praxe, nemají na zařazení v LS nárok.
ZS - SOUVISLÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE (SPZE)
TERMÍN: 9. 9. 2024 - 11. 10. 2024
Pro studenty v kombinované formě studia platí stejná pravidla plnění SPZE jako pro studenty v prezenční formě studia. Studenti, kteří pracují na pozici učitele, plní praxi na své škole. Studenti, kteří pracují mimo školství si domluví praxi na ZŠ v místě svého bydliště.
Výstupy z praxe a počet splněných náslechů a odučených hodin jsou stejné jako u prezenčního studia. Specifické úkoly k praxi zadávají oboroví didaktic
Student praktikant - údaje o praxi